Wennen aan de zomertijd: tips

Wennen aan de zomertijd: tips

Dit weekend gaat de klok een uur vooruit: de zomertijd gaat in. Die nacht slapen we dus een uur korter. De dagen daarna moet je vaak even wennen. Dat geldt ook voor je kind(eren). Hoe kun je de overgang naar de zomertijd soepeler laten verlopen? Lees onderstaande tips van Ouders van Nu.

Bedtijd vervroegen

Begin al eerder met het vervroegen van de bedtijd van je kind. Vervroeg de bedtijd van je kind bijvoorbeeld vier dagen voordat de zomertijd ingaat steeds met een kwartier. Zo went je kind langzaam aan eerder naar bed gaan en is de overgang niet zo groot.

Maak het donker

Verduisterende gordijnen kunnen helpen. Hierdoor blijft het in de slaapkamer donker en kan je kind goed doorslapen.

Rust en structuur

Kinderen hebben behoefte aan structuur. Een vast avondritueel helpt je kind rustiger en sneller in slaap te vallen. Probeer daarnaast voor het slapen gaan geen drukke dingen te doen. Dit werkt averechts, hier wordt je kind alleen maar actiever van.

Neem tijd voor het ontbijt

De eerste maaltijd van de dag geeft een kind veel energie waardoor hij of zij de dag goed begint en minder last krijgt van vermoeidheid. Neem dus genoeg tijd voor een (gezond) ontbijt.

Bron: Ouders van Nu

Deel dit artikel: