Centrum voor Jeugd en Gezin | Capelle aan den IJssel

Weer werken na je zwangerschapsverlof

Weer werken na je zwangerschapsverlof

Ben jij een werkende moeder en is je baby tussen de tien en twaalf weken oud? Dan zit je zwangerschapsverlof er (bijna) op. Het combineren van werk en gezin is voor veel moeders even wennen. Ouders van Nu geeft tips voor een soepele overgang!

Eerste werkdag
Sommige moeders kunnen niet wachten om na hun verlof weer aan de slag te gaan. Anderen zouden willen dat ze nog een paar weken of maanden aan hun verlof konden vastplakken. Hoe dan ook: de eerste werkdag na je zwangerschapsverlof kan best even spannend zijn.

Is je partner thuis om voor jullie kind te zorgen? Of gaat je kind naar de kinderopvang, een gastoudergezin of komt er een oppas bij je thuis? Misschien vind je het fijn om in je pauze even te bellen met degene die op je kind past. Dit kan je geruststellen. Vertrouw erop dat je kind in goede handen is en probeer je op je werk te concentreren.

6 tips voor een soepele overgang
Je kunt van alles lezen over wat je het beste kunt doen als je weer gaat werken na je verlof. Uiteindelijk zul je het in de praktijk moeten ervaren, maar deze tips kunnen houvast geven:

  1. Ga met je baby langs op je werk
    Om de overgang soepeler te laten verlopen, kun je voordat je verlof afloopt alvast even met je baby op je werk langsgaan. Het is niet alleen leuk om je kind aan je collega’s te laten zien, maar je hoort ook tussen neus en lippen door wat er allemaal op het werk speelt. Zo is de overgang voor jou minder groot als je straks echt weer aan het werk gaat.
  2. Begin niet op maandag, maar ergens in het midden van de week
    Het lijkt heel logisch om ‘fris’ op maandag te beginnen, maar het kan best even wennen zijn om meteen een paar dagen achter elkaar aan de slag te gaan. Als je op woensdag begint, kun je rustig inkomen en in het weekend even bijkomen.
  3. Pas je werkschema aan
    Kijk of je werkschema nog steeds bij je past. Als je bijvoorbeeld ver van je werk woont, moet je je baby al vroeg naar de crèche of oppas brengen en ben je ’s avonds aan het haasten om hem of haar weer op te halen. Dan is het een goed idee om met je baas te overleggen of het mogelijk is dat je iets later begint en wat eerder naar huis gaat, om vervolgens thuis nog je werk af te maken. Dit kan een hoop stress voorkomen.
  4. Communiceer
    Geef je borstvoeding en wil je kolven op je werk? Vertel dit dan aan je collega’s. Anders zal niet iedereen op het werk begrijpen waarom jij één of twee keer per dag van je werkplek af bent. Door met je collega’s te blijven communiceren, schep je duidelijkheid. Vertel wanneer je aan het kolven bent en dat dit er nu eenmaal bij hoort als je borstvoeding geeft.
  5. Delegeer
    Als jij overdag tijd inruimt om te kolven, is het lastig om hetzelfde werk in minder tijd goed uit te voeren. Leer daarom te delegeren. Vraag aan je leidinggevende of een andere collega (tijdelijk) werk van je kan overnemen, totdat jij weer voor honderd procent inzetbaar bent.
  6. Leer vaker ‘nee’ te zeggen
    “Ga je nog mee naar de vrijdagmiddagborrel?” Word je alleen al moe bij de gedachte als iemand je die vraag stelt? Zeg dan gewoon dat je niet gaat. Jij hebt nog een heel avond- en nachtprogramma voor de boeg met je baby. Zeg vaker ‘nee’ en pak op tijd je rust.

Kolven op je werk
Door te kolven houd je je melkproductie in stand, kun je een melkvoorraad opbouwen en krijgt je baby toch jouw melk als jij aan het werk bent. Je hebt voedingsrecht tot je baby negen maanden is. Dat betekent dat je maximaal een kwart van je werktijd mag besteden aan kolven of het voeden van je baby. Je krijgt deze tijd gewoon doorbetaald en hoeft er geen pauzes voor op te nemen. Als je dichtbij huis of de opvang werkt, kun je er dus ook voor kiezen om onder werktijd naar je baby toe te gaan en hem of haar zelf te voeden.

Wil je borstvoeding blijven geven als je weer aan het werk gaat, dan is het handig om dit op tijd te bespreken met je werkgever. Hij of zij heeft dan de mogelijkheid om een geschikte kolfruimte te regelen.

Balans tussen werk en privé
Voor veel moeders is het even wennen om na het zwangerschapsverlof een balans te vinden tussen werk en privé. Zeker als je voor de eerste keer moeder bent geworden. Misschien dacht je voor je zwangerschapsverlof dat je hetzelfde aantal uren wilde blijven werken, maar denk je daar nu anders over. Wacht dan niet te lang en bespreek de mogelijkheden met je werkgever. Thuiswerken kan een optie zijn, als je leidinggevende daar ook zo over denkt. Misschien heb je last van een schuldgevoel, omdat je het gevoel hebt dat je tekortschiet bij je kind, je partner of op je werk? Dat is heel normaal. Veel werkende moeders voelen zich schuldig.

Slaaptekort
Baby’s slapen het grootste gedeelte van de dag. Die slaap verspreiden ze over willekeurige uren. En net als jij denkt dat je een paar uurtjes kunt bijtanken, wordt je baby wakker voor een voeding of een schone luier. Veel ouders met een baby bouwen daardoor een flink slaaptekort op. Dat kan al pittig zijn tijdens je zwangerschapsverlof, maar het is misschien nog zwaarder als je weer op tijd op je werk wordt verwacht. Deze tips kunnen helpen:

  1. Verdeel de nachtelijke taken thuis
    Spreek met je partner af wie de ene nacht uit bed gaat voor jullie baby en wie de andere nacht voor zijn rekening neemt. Als je borstvoeding geeft, kan dat lastiger zijn. Als je start met kolven, kan je partner jullie baby ’s avonds of ’s nachts een flesje met afgekolfde melk geven.
  2. Bijtanken
    Je baby heeft de eerste weken nog geen besef van dag en nacht. Het heeft geen zin om het slaapritme van je baby te veranderen door hem of haar overdag wakker te houden. Probeer daarom bij te tanken door een powernap te doen op de momenten dat je baby slaapt. Als het je niet lukt om overdag te slapen, ga dan in elk geval even liggen en rusten. Daar knap je vaak ook al van op.
  3. Vraag om hulp
    Als je merkt dat je regelmatig te weinig slaapt, vraag anderen dan om hulp. Misschien kunnen je ouders, schoonouders, een broer, zus of een vriend(in) een paar uur op je baby passen, zodat jij even lekker kunt slapen of uitrusten.

Bron: Ouders van Nu

Deel dit artikel: