Centrum voor Jeugd en Gezin | Capelle aan den IJssel

Tips voor moeilijke eters (4-13 jaar)

Tips voor moeilijke eters (4-13 jaar)
Lust je kind veel dingen niet? Wil je kind niet eten? Houd vol en houd moed. Maak van een slechte eter een betere eter met een portie geduld, simpele trucs en het geven van het goede voorbeeld. Hieronder vind je 10 tips van het Voedingscentrum!

Een goede eter is niet een kind dat zijn of haar bord leeg eet, maar een kind dat van alles wat eet, nieuwe smaken probeert en gezellig is aan tafel.

Tip 1: Onderzoek of er een andere oorzaak is dan ‘niet lusten’
Kan het eten en drinken tussendoor de boosdoener zijn voor het lastige gedrag aan tafel? Een kindermaag zit immers snel vol. Wanneer heeft je kind voor het laatst wat gehad? En hoeveel? Geef aan het eind van de middag bij trek wat fruit of groente. En geef thee zonder suiker of water in plaats van frisdrank of sap. Dat bevat geen calorieën.

Eten jullie laat? Misschien is je kind moe en eet hij of zij daarom minder goed. Of vind je kind het niet leuk om opeens te moeten stoppen met spelen? Kondig dan van tevoren aan dat het eten bijna klaar is.

Tip 2: Geduld tonen zal lonen
Soms zal je kind wel 10 tot 15 keer moeten proeven voordat hij of zij aan een smaak gewend is en het dus lekker begint te vinden. Dat hoeft trouwens niet te betekenen dat je kind alles superlekker gaat vinden. Kinderen ontwikkelen namelijk ook persoonlijke smaakvoorkeuren. Maar als hij of zij iets niet lekker vindt, betekent niet dat je het nooit op tafel kunt zetten. Blijf het gewoon steeds aanbieden.

Tip 3: Laat zien dat jij geniet
Kinderen maken steeds meer hun eigen keuzes, maar als ouder blijf je een voorbeeld voor je kind. ‘Doe wat ik doe’ werkt beter dan ‘doe wat ik zeg’. Laat daarom zien dat jij gezond eet en drinkt en daarvan geniet. Zeg niet steeds dat groente eten zo gezond is, maar eet samen groente omdat het erbij hoort en lekker is.

Tip 4: Spelenderwijs benaderen werkt
Als je gezond eten spelenderwijs benadert, zijn kinderen eerder geneigd nieuwe dingen te proeven. Vertel bijvoorbeeld verhalen over de ingrediënten of plaats het eetmoment in een thema (sprookjes, piraten).

Tip 5: Kook samen
Kinderen vinden het bijna altijd leuk om te helpen met koken. Ze leren dan veel en als je eten samen maakt, gaan ze het makkelijker proeven en opeten. Klik hier voor tips om samen met je kind te koken.

Tip 6: Geef geen aandacht aan vervelend gedrag
Wil je kind iets niet eten? Eet zelf rustig verder. Als je kind geen aandacht krijgt voor zijn of haar vervelende gedrag, is de kans groter dat je kind zelf zijn of haar vork weer pakt. En zo niet? Vraag dan af en toe of hij of zij een hap neemt. En geef je kind een complimentje als hij of zij die hap ook inderdaad neemt.

Tip 7: Spreek af: eetmoment = eetmoment
Een eetmoment baken je af door aan tafel te eten. Wanneer je van tafel gaat, dan is het eetmoment voorbij. Ook al heeft je kind niks of weinig gegeten. Laat je kind wel altijd proeven, maar ruim daarna gewoon af. Straf je kind niet. Volgende keer beter!

Geef niet iets extra’s na de maaltijd. Je houdt het slechte eten namelijk in stand als je kind verwacht dat hij of zij iets anders krijgt. Het is niet erg als je kind een keer met trek naar bed gaat of een paar dagen wat minder eet. Dit klinkt misschien naar, maar een gezond kind hongert zichzelf echt niet uit. Je kind gaat vanzelf wel eten.

Tip 8: Vies bestaat niet
Zorg dat ‘vies’ taboe wordt aan tafel. Je hebt er toch je best voor gedaan? Laat gewoon elke keer even proeven. Je kunt ook uitleggen dat iets nieuws leren eten soms lastig is. Het is een kwestie van wennen en oefenen, net als met leren rekenen.

Tip 9: Schep kleine porties op
Met kleine porties hoeft je kind niet tegen een berg op te kijken. Bedenk dat je kind sowieso minder eet dan jij. En nog eens opscheppen kan altijd.

Tip 10: Maak iets op een andere manier klaar
Wil de broccoli er zo niet in? Dan misschien wel door de pastasaus of met wat knapperige pijnboompitjes erover. Gekookte wortel het vieste wat er is? Probeer het rauw en geraspt met een paar rozijntjes. Kijk ter inspiratie in de tabel op www.voedingscentrum.nl en zoek de lijst met recepten door op het gevreesde ingrediënt. Maskeer het eten niet met bijvoorbeeld appelmoes. Dan smaakt alles hetzelfde. Bovendien bevat appelmoes vaak veel suiker.

Bron: Voedingscentrum