Centrum voor Jeugd en Gezin | Capelle aan den IJssel

Stress, en nu?

Stress, en nu?

Soms heb je wel eens last van stress. Bijvoorbeeld omdat je het erg druk hebt, of omdat je je ergens druk over maakt. Bijvoorbeeld over school, over je vrienden, of omdat je thuis ruzie hebt. Wat kun je dan doen?

Hoe weet je dat je stress hebt?
Stress is een ander woord voor spanning. Door te veel spanning kun je je misselijk voelen. Je adem en je hartslag gaan sneller en je spieren spannen zich aan.

Als je lange tijd last hebt van stress, dan kun je meer lichamelijke klachten krijgen. Bijvoorbeeld: slapeloosheid, depressiviteit, een hoge bloeddruk, haaruitval, slechte eetlust, allergieën, maagklachten en tandenknarsen.

Stress, en nu?
Als je je gestrest voelt, is het belangrijk dat je een balans vindt tussen spanning en ontspanning. Door je tijd beter in te delen, kun je beter omgaan met stress.

  • Bedenk wat de stress veroorzaakt. Wat kun je daar zelf aan veranderen?
  • Verwacht je misschien te veel van jezelf?
  • Verwachten je ouders te veel van jou, zoals hoge cijfers halen op school of altijd winnen met sport?
  • Bepaal wat voor jou het belangrijkste is in je leven. Besteed daar je tijd en energie aan
  • Houd tijd vrij voor onverwachte gebeurtenissen
  • Praat over je stress met iemand die je vertrouwt, zoals vrienden, je ouders of je mentor. Je mag ook altijd praten met iemand van het CJG.

Gezond eten
Als je gestrest bent, is het belangrijk dat je goed en gezond eet. Je lichaam heeft veel energie, eiwitten, vitamines en mineralen nodig om sterk en fit te blijven.

Ontspannen
Als je last hebt van stress, is het heel belangrijk om dingen te doen waarvan je ontspant. Weet je niks? Probeer dan eens wat dingen uit. Je kunt bijvoorbeeld naar muziek luisteren, met vrienden praten, een boek lezen, ontspanningsoefeningen doen of tv-kijken.

Bewegen
Naast ontspanning is beweging ook erg belangrijk. Door veel te bewegen en te sporten, voel je je sterk en fit en kun je ook beter met stress omgaan.

Bron: Infovoorjou

Deel dit artikel: