Centrum voor Jeugd en Gezin | Capelle aan den IJssel

Voorkom een ouderschap burn-out: 15 tips

Voorkom een ouderschap burn-out: 15 tips

Je peuter wil zijn jas niet aandoen om naar het kinderdagverblijf te gaan, je baby zet het op een krijsen, je partner ‘moet nu écht weg’ en jij zit om half 8 ’s ochtends al met je handen in het haar. Het ouderschap gaat niet altijd over rozen en is af en toe erg zwaar. Ouders van Nu deelt 15 tips om een ouderschap burn-out te voorkomen.

Tip 1: Slaap wanneer je kan

Maak van slaap een prioriteit, zeker in de babyfase wanneer je er ’s nachts meerdere keren uit moet. Slaapt de baby? Probeer dan ook een uurtje slaap te pakken. Of ga lekker languit op de bank liggen met een film aan als je niet in slaap kunt vallen. Slaap en rust zijn écht belangrijker dan het huishouden.

Tip 2: Yoga, meditatie of mindfulness

Zit je continu met een vol hoofd of heb je last van een opgejaagd gevoel? Onderzoek wat voor jou werkt om tot rust te komen. Probeer bijvoorbeeld een les yoga, ga mediteren of doe een cursus mindfulness. Niks voor jou? Misschien werkt een fijne serie aanzetten of een stuk wandelen wel voor je.

Tip 3: Eet gezond

Soms is gezond eten lastig om vol te houden, want koken is misschien wel het laatste waar je zin in hebt met een aanhankelijke peuter of een huilende baby in je armen. Kijk dus hoe je dit slim aan kunt pakken. Begin met koken als je partner ook thuis is, zodat één van jullie voor de kinderen kan zorgen. En kook voor meerdere dagen. Of bestel gezonde maaltijden die je in kunt vriezen. Wees creatief!

Tip 4: Contact met vrienden

Naast je gezin heb je ook nog je sociale leven. Probeer hier echt tijd voor vrij te maken. Hoewel je misschien geen zin hebt in een avondje uit als je doodop bent, kun je wel echt opladen van een avond lachen, herinneringen ophalen of een goed gesprek.

Tip 5: Zeg nee

Erg belangrijk: stel prioriteiten. Dat betekent ook ‘nee’ zeggen op verzoeken waar je geen energie van krijgt, die te veel tijd kosten of waar je simpelweg geen zin in hebt.

Tip 6: Vraag om hulp

Of het nu hulp is van je partner, je moeder, je schoonmoeder of het kinderdagverblijf: iedereen zal je met liefde willen helpen. Want je hoeft het niet alleen te doen.

Tip 7: Duik de natuur in

Het strand, het bos, de duinen, de zee: frisse buitenlucht doet een mens goed. Ga regelmatig even de natuur in. Maak bijvoorbeeld een strandwandeling, ga een stuk fietsen door de bossen of boek een nachtje weg aan zee.

Tip 8: Vertrouw op je intuïtie als je beslissingen maakt

Als ouder ben je continu beslissingen aan het maken waarvan je niet weet of het de juiste zijn. Een speen of niet? Troosten of laten huilen? Je kunt je continu afvragen of het de juiste beslissingen zijn, maar vertrouw op je eigen gevoel, dat maakt de keuzes wat lichter.

Tip 9: Plan een ‘date night’

Je zou het bijna vergeten door de dagelijkse hectiek, maar naast ouders zijn je partner en jij ook geliefden. Maak daarom tijd voor elkaar. Regel een oppas en ga samen uit eten, naar de film of naar de kroeg en praat weer even écht samen.

Tip 10: Ga sporten

Hoewel je misschien helemaal geen zin hebt om je in het zweet te werken na een lange en drukke dag, is het toch écht goed om zo nu en dan je sportlegging uit de kast te halen. Want van sporten krijg je juist energie en ga je je op de lange termijn beter en fitter voelen.

Tip 11: Trakteer jezelf zo nu en dan

Vergeet niet jezelf af en toe te verwennen, want je doet het toch maar allemaal. Je mag jezelf daarvoor best belonen. Met een fijne massage, die nieuwe jas waar je al weken naar zit te loeren in de etalage, of gewoon een lekkere latte macchiato met appeltaart.

Tip 12: Doe iets onproductiefs

Heb je altijd het gevoel dat je elke minuut van de dag productief moet zijn en iets van je to do-list af moet vinken? Wees niet zo streng voor jezelf en doe af en toe ook gewoon iets wat je leuk vindt of waar je zin in hebt.

Tip 13: Maak lijstjes

Als je hoofd overstroomt van alles wat je nog moet doen en je bang bent dat je dingen vergeet, werkt het heel fijn om op te schrijven wat je allemaal nog moet doen. Zo hoef je niet bang te zijn dat je iets vergeet én kun je afstrepen wat je al gedaan hebt – een fijn gevoel.

Tip 14: Deel de mentale last van het ouderschap

Ben jij degene die thuis altijd het overzicht bewaakt en precies weet wanneer er wat geregeld moet worden, in huis gehaald moet worden en wat er allemaal in de luiertas moet zitten? Zorg dat de mentale last van het ouderschap verdeeld wordt. Geef je partner ook verantwoordelijkheden in plaats van dat hij of zij alleen maar iets doet wanneer jij het vraagt.

Tip 15: Ga naar een coach of psycholoog

Je hoeft niet pas aan te kloppen bij een coach of psycholoog als je een groot probleem hebt of als het al ‘te laat’ is. Een therapeut werkt ook heel fijn als een soort ‘emotioneel onderhoud’ en kan je handvatten geven om met bepaalde situaties om te gaan.

Heb je vragen over het ouderschap of zijn er dingen waar je mee zit? Dat kan je ook aangeven tijdens je afspraak op het consultatiebureau. Samen kunnen we kijken op welke manier we jou kunnen ondersteunen. Heb je vragen over de opvoeding van je kind, dan kan een jeugd- en gezinscoach je bijvoorbeeld ondersteunen.

Bron: Ouders van Nu

Deel dit artikel: