Na de screening en diagnostiek is duidelijk wat er aan de hand is met de ontwikkeling en het gedrag van jouw kind. Een ‘behandeling’ kan helpen. 

Voor wie?

Een behandeling is iets voor jou als…

  • Jouw kind psychische klachten of gedragsproblemen heeft.

Het doel

Het doel van de behandeling is het verminderen van de psychische klachten of gedragsproblemen van jouw kind.

Aanpak

De jeugd- en gezinspsycholoog stelt vanuit de screening en diagnostiek samen met de ouder(s)/verzorger(s) en het kind een ‘behandelplan’ op. In het behandelplan staat aan welke doelen gewerkt gaat worden en welke behandeling wordt gebruikt. We maken samen afspraken over hoe vaak er een afspraak is, waar de afspraak is en hoe lang de behandeling gaat duren. Een behandeling bestaat vaak uit 12 gesprekken.

Nadat de afspraken zijn gemaakt, start de behandeling. Tijdens de behandeling kijken we samen met jullie hoe het gaat.

Na alle gesprekken ontvang je een eindverslag. Daarin staan de resultaten van de doelen en alle informatie uit de gesprekken. Bij de afsluiting van de behandeling vragen we je een evaluatieformulier in te vullen. Daarin kan je laten weten wat je van de hulp vond. Jouw ervaringen kunnen wij gebruiken om ons aanbod te verbeteren.

Behandelingen

Deze behandelingen zijn er bij het CJG:

  • Cognitieve gedragstherapie
  • Acceptance & Commitment Therapy (ACT)
  • Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR)

Onderdeel van een behandeling kan zijn:

  • Psycho-educatie
  • Online ondersteuning: E-health

Hieronder vind je meer informatie.

Cognitieve gedragstherapie

Als jou iets overkomt, reageer jij daar waarschijnlijk meestal op dezelfde manier op. Dus als mensen kritisch op jou zijn, word jij altijd boos. Of een bepaalde situatie maakt je altijd bang. Of je denkt dat een bepaald gedrag zorgt dat je de controle niet verliest. Maar als je eigenlijk heel ongelukkig wordt van je eigen manier van reageren, is het tijd om daar iets aan te veranderen.

Hoe werkt het?

Wat je denkt, bepaalt hoe jij je gedraagt. Als je dus anders leert denken, zal je gevoel ook anders worden. Tijdens cognitieve gedragstherapie ontdek je welke gevoelens en gedachten zorgen dat jij op een bepaalde manier reageert op mensen en situaties. Je leert dat het niet de mensen en situaties zijn die maken dat jij op een bepaalde manier reageert. Het zijn jouw eigen gedachten die zorgen dat jij bepaalde emoties voelt. Je gedrag bepaalt ook hoe je je voelt. Als jij nooit bij een groepje gaat staan omdat je denkt dat mensen je niet aardig vinden, zal je nooit ontdekken dat ze het misschien wel leuk vinden als je erbij komt staan. Je leert bij cognitieve gedragstherapie je gedrag te veranderen, zodat je anders kunt gaan denken en je daardoor anders gaat voelen.

Tijdens cognitieve gedragstherapie leer je ook om meer na te denken over wat je doet. Om aan te voelen wanneer je iets dreigt te doen wat je beter kunt laten en hoe je dan anders kan reageren.

Acceptance & Commitment Therapy (ACT)

ACT wordt gebruikt bij klachten zoals somberheid, depressieve gevoelens of angst. Maar bijvoorbeeld ook bij chronische pijn. Eigenlijk is ACT er voor iedereen die last heeft van vervelende gevoelens, gedachten of herinneringen. De therapie leert je om op een andere manier om te gaan met de pijn die je hierdoor ervaart. In plaats van dat je er tegen vecht, leer je de gedachten te accepteren.

Hoe werkt het?

Tijdens ACT krijg je verschillende oefeningen om je bewust te worden van je gedachten en gevoelens. Je leert om die gedachten en gevoelens te accepteren zoals ze zijn en om er afstand van te nemen. Hierdoor zullen de gedachten en gevoelens je na een tijdje niet meer ‘meeslepen’. Jij bepaalt weer de richting van jouw leven. Er wordt veel gewerkt met metaforen en er worden veel praktische en ervaringsoefeningen gedaan.

EMDR

EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing en dit betekent in het Nederlands: door oogbewegingen minder gevoelig worden en opnieuw verwerken. Deze behandeling wordt gebruikt als er klachten zijn door een ingrijpende of traumatische gebeurtenis. EMDR kan ook worden gebruikt bij angsten die veel invloed hebben op het dagelijks leven. De EMDR behandeling van het CJG kan geschikt zijn voor kinderen en jongeren van 0 t/m 18 jaar.

Hoe werkt het?

In dit filmpje kan je zien hoe een EMDR behandeling werkt. Het idee is dat je tijdens het ophalen van je herinnering ook nog iets anders doet waardoor je ‘werkgeheugen’ harder moet werken. In plaats van bewegen met de vingers kunnen we ook andere dingen doen, bijvoorbeeld links en rechts op je schouder tikken. Of geluiden maken bij je ene en daarna je andere oor. Soms doen we rekensommetjes. Doordat je veel dingen tegelijk doet, wordt het zwaar voor je werkgeheugen. Daardoor kunnen de emoties die bij je herinnering horen, weggaan. Begrijp je nog niet zo goed hoe het werkt? Geen zorgen, voordat we met de EMDR behandeling beginnen leggen we het eerst duidelijk aan je uit.

Psycho-educatie

Psycho-educatie is een ander woord voor voorlichting. Door psycho-educatie leer je jezelf beter begrijpen: waarom doe je wat je doet en waarom voel je wat je voelt? Je leert bijvoorbeeld begrijpen waarom je op bepaalde dingen of situaties misschien anders reageert. En wat je kan doen om lekker in je vel te zitten.

Hoe werkt het?

Bij psycho-educatie geven we je informatie. Hoe werkt jouw lichaam? Hoe werkt jouw brein? Het kan veel helpen als je begrijpt hoe sommige dingen bij jou werken. Tijdens de psycho-educatie krijg je ook tips. Bijvoorbeeld hoe je een bepaalde situatie kan aanpakken. Of hoe anderen jou kunnen helpen.

Online ondersteuning: E-health

Tijdens en/of na de behandeling kan er online ondersteuning worden gebruikt. Bijvoorbeeld een online programma waarin je informatie kunt lezen en opdrachten kunt doen op je eigen tempo. Of online vragenlijsten.