Centrum voor Jeugd en Gezin | Capelle aan den IJssel

veel gestelde vragen

Onderstaande vragen worden vaak door jongeren aan ons gesteld. Zit jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op!

Wat zijn kinderrechten?

Als kind heb je verschillende rechten. Wil je weten welke rechten dit zijn? Klik hier!

Hoe lang word ik later?

Hoe lang je gaat worden, is nooit precies te zeggen. Je lengte is voor een groot deel erfelijk bepaald. Via een rekensommetje met de lengte van je ouders kan je op verschillende websites je ‘streeflengte’ berekenen. Maar: het gaat niet alleen om de lengte van je ouders. Het ligt er ook aan hoe gezond je bent, wat je eet en of je genoeg slaapt.

Groeien gaat in sommige periodes extra snel. In de babytijd groei je bijvoorbeeld heel hard, in de basisschooltijd wat minder hard en in de puberteit krijg je weer een groeispurt. Het moment dat de puberteit bij jou begint, is belangrijk voor hoe lang je uiteindelijk wordt. Meisjes hebben hun groeispurt meestal tussen 10 en 14 jaar. Als een meisje voor de eerste keer ongesteld is geworden, zal ze daarna niet heel veel meer groeien, ongeveer nog 8 centimeter. Eén jaar na de eerste menstruatie zijn de meeste meisjes uitgegroeid. Word je dus vroeg voor het eerst ongesteld, dan zul je minder lang worden dan wanneer je pas één of twee jaar later je eerste menstruatie hebt.
Bij jongens komt de groeispurt in de puberteit rond 13 jaar en duurt tot ongeveer 16 jaar. Als deze groeispurt later begint, zal je ook wat langer doorgroeien.

Ook je herkomst speelt een rol. Zo zijn jongeren met Aziatische ouders bijvoorbeeld over het algemeen wat kleiner en Turkse jongeren komen vaak wat eerder in de puberteit en zijn daardoor eerder uitgegroeid.

Als je niet gemiddeld van lengte bent, betekent dat niet dat er iets mis is. Meestal past een kleine lengte bij de lengte van je ouders. Het kan ook komen bij een late puberteit, vaker bij jongens dan bij meisjes. In dit geval haal je de groei weer in als je in de puberteit komt.

Maak je je zorgen over je lengte? Maak dan een afspraak bij het CJG, de jeugdverpleegkundige of jeugdarts kan samen met je kijken of je een normale groei hebt en met je meedenken.

Ik kan ‘s avonds moeilijk in slaap vallen. Wat zijn tips zodat ik beter kan slapen?

Deze tips maken de kwaliteit van je slaap beter en zorgen ervoor dat je makkelijk in slaap valt:

  • Regelmatig slaap-/waakschema
    Ga elke dag rond dezelfde tijd naar bed en sta ook steeds rond dezelfde tijd op. Op doordeweekse dagen én in het weekend. Als tiener heb je nog wel een slaapbehoefte van gemiddeld 8,5 à 9 uur, dus in het weekend mag je zeker uitslapen, maar probeer maximaal 2 uur later dan doordeweeks op te staan. Dus liever niet tot in de middag uitslapen, want dan kom je zondagavond niet op tijd in slaap!
  • Slaapritueel
    Houd een vast slaapritueel aan van ongeveer 20-30 minuten. Zorg ervoor dat je routine bestaat uit rustige activiteiten, zoals het lezen van een (strip)boek, waarbij het laatste gedeelte plaatsvindt in de slaapkamer.
  • Doe alle digitale apparaten 1,5 uur voor bedtijd uit en neem je telefoon/tablet niet mee naar je slaapkamer. Doe ook geen tv aan in je kamer. Het (blauwe) licht dat het scherm geeft zorgt ervoor dat je pas later dan normaal slaperig wordt, onrustiger slaapt en vaker wakker wordt tussendoor.
  • Dutjes
    Als je ‘s avonds moeite hebt met in slaap vallen, kun je beter overdag niet slapen. Alles wat je overdag slaapt, lig je ’s nachts wakker!
  • Zonlicht
    Ga elke dag naar buiten, vooral in de ochtenden. Blootstelling aan zonlicht of helder licht geeft je een wakker gevoel en het helpt om je biologische klok in een goed ritme te houden.
  • Beweging
    Beweeg regelmatig, het liefst buiten in genoeg daglicht. Beweging maakt je lichaam moe, waardoor je sneller in slaap valt en dieper slaapt.
  • Slaapkamer
    Zorg voor een comfortabele slaapkamer die donker en stil is. Zorg er ook voor dat het niet te warm is (tussen 16 en 18 graden) en goed geventileerd wordt.
  • Bed
    Gebruik je bed alleen om in te slapen en niet om in te studeren, lezen of muziek in te luisteren.
  • Avondactiviteiten
    Vermijd een uur voor het naar bed gaan intensieve activiteiten, zware inspanning (zoals sporten) en stimulerende activiteiten (zoals computerspelletjes).
  • Voeding
    Eet gezond en op regelmatige tijden (ontbijt, lunch en avondeten). Ga niet direct na een warme maaltijd in bed liggen, hierdoor slaap je onrustiger of krijg je buikpijn. Probeer er minimaal één uur tussen te laten zitten. Maar ga ook niet met honger slapen, eet bijvoorbeeld nog wat fruit of yoghurt in de avond.
  • Cafeïne
    Vermijd het eten of drinken van producten die cafeïne bevatten aan het eind van de middag en in de avond, in ieder geval drie tot vier uur voor het slapen gaan. Cafeïne zit in veel dranken, zoals cola, ice-tea, koffie, thee en chocolademelk, maar ook energiedrankjes zoals Red Bull.
  • Alcohol/drugs
    Het gebruik van alcohol en drugs verstoort de slaap en veroorzaakt waakperiodes tijdens de nacht.
  • Roken
    Roken verstoort de slaap. Stop met roken in het laatste uur voor het naar bed gaan.
  • Slaapmiddelen
    Gebruik geen slaappillen, melatonine of andere slaaphulpmiddelen die je zonder doktersrecept kunt kopen. Deze middelen verstoren de slaap op verschillende manieren en zorgen voor het terugkomen van het slaapprobleem als je ermee stopt.

Merk je dat je iedere avond veel ligt te denken of je zorgen maakt over dingen? Blijf er niet mee zitten, bespreek het met je ouders, een mentor of maak een afspraak bij het CJG.

Hoe veel betaal je voor je outfit of kleding?

Jongeren geven gemiddeld € 40,- per maand uit aan kleding, volgens een onderzoek van Nibud. Via deze link vind je een handig overzicht waar jongeren gemiddeld hun geld aan uitgeven en hoe veel ze aan die dingen besteden. Op de website van Nibud, speciaal voor scholieren, vind je nog veel meer handige info over geld.

Ik heb zo vaak hoofdpijn. Wat zijn de oorzaken daarvan en wat kan ik doen?

Kijk eens op www.allesoverhoofdpijn.nl, daar vind je handige tips. Blijft de hoofdpijn terug komen, ga dan eens langs bij je huisarts of de schoolarts.

Ik heb vaak ruzie met mijn vrienden. Hoe kan ik daar wat aan doen?

Op de website van Jong in Capelle vind je handige tips.

Ik wil graag leren om beter op te komen voor mezelf.

Dan is de (gratis) Beat it! training misschien wel iets voor jou! Klik hier voor meer informatie.