Centrum voor Jeugd en Gezin | Capelle aan den IJssel

Heb ik een smartphoneverslaving?

Heb ik een smartphoneverslaving?

Wanneer heb je een smartphoneverslaving? En hoe kan je zorgen dat je minder vaak op je telefoon zit? Lees deze tips!

Wanneer is je smartphonegebruik ongezond?

Als je door je smartphonegebruik problemen krijgt met andere mensen, thuis, op school, of op je werk, dan is dat een teken dat je verkeerd bezig bent. Dit zijn bekende signalen van ongezond (verslaafd) smartphone-gebruik: 

  • Als je vaak aan je telefoon of aan bepaalde apps, games of social media denkt, ook als je er niet mee bezig bent
  • Als je steeds langer met je smartphone bezig bent
  • Als je eigenlijk geen andere dingen meer doet en al je leuke dingen uit je telefoon haalt
  • Als je wel eens hebt geprobeerd om minder tijd aan je telefoon te besteden, maar dit niet lukte
  • Als je onrustig of boos wordt wanneer je je smartphone niet kunt gebruiken
  • Als je vaak langer met je telefoon bezig bent dan je van plan was
  • Als je wel eens problemen op school of werk hebt gehad door je telefoon
  • Als je ouders geen contact meer met je kunnen krijgen en er veel ruzie is over de manier waarop jij omgaat met je telefoon
  • Als je wel eens liegt over hoeveel tijd je aan je smartphone besteedt
  • Als je je smartphone gebruikt om jezelf af te leiden van dagelijkse problemen
  • Als je vrienden je erop wijzen dat je te veel met je smartphone bezig bent
Wanneer ben je verslaafd?

Je hebt pas een verslaving als er echt problemen ontstaan in je leven. Bijvoorbeeld op school, op je werk, op stage of thuis. En als je zelf al geprobeerd hebt om te veranderen, maar dat niet lukte. Als je dat merkt, kan je hulp vragen. Eerst bij iemand in je omgeving. Zo zijn er vrienden die elkaar wijzen op hun gedrag met hun smartphones. Ze maken afspraken over hun telefoongebruik als ze bij elkaar zijn, zoals niet steeds je telefoon checken. Maar je kan het ook bespreken met je ouders, een vertrouwenspersoon op school, een jeugdcoach van het CJG of je huisarts.

Minder je telefoon gebruiken?

Denk je dat jouw telefoongebruik wel wat minder kan? Probeer deze tips!

  • Stop je telefoon op een plek waar je minder snel bij kunt. De stap om je telefoon te pakken wordt hierdoor groter. Sta je te wachten voor het stoplicht? Als je telefoon in het dichtgeritste vakje zit ín je rugzak in plaats van je jaszak, zal je hem niet zo snel pakken
  • Zet je ’s avonds je wekker op je telefoon? En check je dan ook nog je WhatsApp en Instagram? Koop een ouderwetse wekker en maak je slaapkamer een smartphonevrije zone
  • Bedenk voordat je je telefoon pakt of dat wel noodzakelijk is. Is er niets anders waar je beter of liever je kostbare tijd aan besteedt?
  • Leg jezelf de regel op dat je je smartphone alleen op die ene oncomfortabele stoel mag gebruiken. Dat maakt drie uur achter elkaar WhatsAppen niet zo aantrekkelijk…

Handige apps
Er zijn ook apps die je kunnen helpen om minder vaak je telefoon te pakken. Bijvoorbeeld deze:

  • De app Moment trackt hoe vaak je je telefoon pakt en hoe lang. Hierdoor ontdek je niet alleen hoeveel uren je scrollt en swipet, de app vertaalt dit ook in pijnlijke conclusies, zoals: ‘17% van je wakkere leven ben je bezig met je telefoon.’ Auw! (Alleen voor iOS)
  • Quality Time doet bijna hetzelfde als Moment, maar dan voor Android. Met leuke statistiekjes over welke apps je gebruikt: zijn het nuttige apps, of tijdverdrijvers die je eigenlijk niet mist als je ze verwijdert? (Alleen voor Android)
  • Forest is een app die je helpt om je te focussen op je huiswerk in plaats van op je telefoon. Hoe langer je aan het werk bent zonder op je telefoon te kijken, hoe mooier je virtuele bos eruit komt te zien (iOS en Android)
  • Met Offtime kan je alle apps blokken voor een bepaalde periode. Zo kan je als je uit automatisme je telefoon pakt, toch niet je Instagram checken (iOS en Android)

Bronnen: Infovoorjou, Sanny Zoekt Geluk, EO

Deel dit artikel: