Aanpak slaapproblemen peuter

Download de folder 'Aanpak slaapproblemen peuter' via de button 'Downloaden'. Kan je de tekst in de folder niet goed lezen omdat je bijvoorbeeld een hulpprogramma gebruikt? Hieronder vind je de tekst uit de folder.

De 5 minuten methode

Het is belangrijk om de methode steeds op dezelfde manier uit te voeren.
Zorg ervoor dat je kind niet wordt beloond voor niet willen slapen met extra
aandacht, drinken, nog even uit bed mogen of bij jou in bed slapen.

Inslapen

  1. Houd een vaste bedtijd aan
  2. Waarschuw je kind 5 minuten voordat het bedtijd is, zodat je kind kan stoppen met spelen. Ruim samen het speelgoed op.
  3. Houd een vast bedritueel aan: doe de dingen steeds in een vaste volgorde. Bijvoorbeeld: tandenpoetsen, douchen, pyjama aan, gordijnen dicht doen en een verhaaltje voorlezen. Stop je kind stevig in en zeg hem of haar welterusten: “Lekker slapen!”
  4. Doe het licht uit en ga weg uit de slaapkamer. Is je kind bang voor het donker, dan kan je de deur op een kier laten staan of een
    nachtlampje aandoen.
  5. Huilt of roept je kind? Ga naar hem of haar toe. Komt je kind zijn of haar bed uit, leg hem of haar dan weer terug. Blijf rustig en word niet boos.
  6. Laat merken dat je er nog bent, maar dat de dag voorbij is. Zeg “Lekker slapen” en ga weer weg. Je kunt nog wat blijven opruimen of rommelen in de buurt van de slaapkamer van je kind, zodat hij of zij kan horen dat je in de buurt bent.
  7. Helpt het niet meteen, ga dan elke vijf minuten kort terug naar je kind en herhaal stappen 5 en 6. Blijf steeds rustig en vriendelijk, maar duidelijk.

Doorslapen

  1. Wordt je kind ‘s nachts wakker en huilt of roept je kind, ga dan naar hem of haar toe. Als je kind uit bed komt, leg hem of haar dan weer
    terug in bed. Blijf rustig en word niet boos.
  2. Stop je kind weer stevig in en geef een aai over zijn of haar hoofd. Zeg “Gauw weer slapen, welterusten” en ga weer weg uit de slaapkamer. Is je kind bang voor het donker, dan kan je de deur op een kier laten staan of een nachtlampje aandoen.
  3. Helpt het niet meteen, ga dan elke vijf minuten kort terug naar je kind en herhaal stappen 1 en 2.

Het is normaal dat de eerste avonden/nachten bij een kind voor veel verzet kunnen zorgen. Maar als je de 5 minuten methode blijft volgen, hebben de meeste kinderen na een week geen slaapproblemen meer. Je kind heeft dan geleerd dat mama/papa er wel is, maar dat het geen zin heeft om te huilen of uit bed te komen, want daardoor krijgt hij of zij geen extra aandacht.

Vragen?

Heb je na het lezen van de folder vragen over de slaapproblemen van je peuter? Je bent van harte welkom bij het CJG. Stel je vragen op het consultatiebureau of klik hier voor onze contactgegevens.