Centrum voor Jeugd en Gezin | Capelle aan den IJssel

CJG jeugd @ work: de jeugdverpleegkundige op school!

CJG jeugd @ work: de jeugdverpleegkundige op school!

Bij het CJG werken jeugdverpleegkundigen. Onze jeugdverpleegkundigen werken ook op de middelbare scholen in Capelle, bijvoorbeeld Ellen. Wat doet Ellen als ze een dag op school is? Vandaag kijken we een ochtend met haar mee!

Ellen is al heel vroeg op school. Zo kan ze zich nog even rustig voorbereiden. Ze kijkt welke jongeren ze vandaag wil spreken en waar ze hen kan vinden. Hoe laat hebben ze les en in welk lokaal zitten ze? Zo maakt ze een planning voor de dag.

Het brugklasgesprek
De eerste jongere die Ellen vandaag uit de klas gaat halen, komt voor het brugklasgesprek. Dat gesprek krijgen alle jongeren die in de brugklas zitten. Als Ellen de jongen heeft opgehaald, vraagt ze eerst of hij een vragenlijst in wil vullen. Die vragenlijst gaat over hoe het met hem gaat en hoe hij zich voelt. Als de vragenlijst is ingevuld, vraagt Ellen of hij op de weegschaal wil gaan staan. “Zijn je zakken leeg?” vraagt Ellen voor de zekerheid. Er komt nog een grote telefoon tevoorschijn. “Woog je bijna een kilo extra!” zegt Ellen met een knipoog.

Na het wegen meet Ellen ook hoe lang de jongen is. Dat schrijft ze allemaal op in het digitale jeugdgezondheidsdossier. Ze draait haar laptop naar de jongen toe en laat hem een grafiek zien. “Kijk, hier kun je zien hoe je gegroeid bent”. Ellen wijst naar een brede, grijze balk. “Zo lang denken we dat je waarschijnlijk wordt. Dit hebben we uitgerekend aan de hand van de lengte van je ouders. Je bent er al bijna, zie je dat?” Ook laat Ellen de BMI zien. Ze legt aan de jongen uit wat je BMI precies over je gewicht vertelt.

Daarna bekijkt Ellen zijn antwoorden op de vragenlijst. Als er dingen zijn die haar opvallen, stelt ze daar wat meer vragen over. Sommige jongeren kruisen bijvoorbeeld aan dat ze vaak piekeren. Of dat ze vaak hoofdpijn hebben. Ellen stelt dan vragen over hoe dat zou kunnen komen en wat de jongere er aan zou kunnen doen. Samen zoeken ze dan naar een oplossing.

Op tafel ligt onderstaand schema. Allerlei thema’s waar je als jongere in je leven mee te maken krijgt. Stap voor stap bespreekt Ellen de thema’s met de jongen. Is hij gezond? Wat eet hij bijvoorbeeld op een dag, zit hij op een sport en kan hij ’s avonds goed in slaap komen? Hoe is het thuis? Hoe gaat het op school, lukt het om te leren? Wat doet hij in zijn vrije tijd en hoe is het contact met vrienden?

Aan het einde van het gesprek vraagt Ellen of hij zelf nog graag iets wil vertellen. “Als je nog een keer wilt praten of iets wilt vragen, dan ben je van harte welkom,” zegt Ellen. Ze vertelt op welke dagen ze op de school aanwezig is. “Je kunt dan altijd bij me binnen lopen.”

Een extra gesprek
Met de meeste jongeren gaat het gelukkig goed. Maar soms wil Ellen of de jongere zelf nog een keer een gesprek. Soms wil een jongere gewoon even zijn of haar verhaal kwijt. Bijvoorbeeld als hij of zij last heeft van sombere gedachten, als het thuis even niet goed gaat of als het niet lukt om te concentreren op school. Ook kan het zijn dat er extra naar de groei of het gewicht gekeken wordt. Dan gaat Ellen samen met de jongere kijken welke mogelijkheden er zijn voor verbetering.

Ook vandaag zijn er een paar jongeren die Ellen nog een keer extra spreekt. Ze vraagt hoe het nu met hen gaat en bespreekt wat ze (nog) kunnen doen. Soms wordt er extra hulp ingeschakeld, bijvoorbeeld schoolmaatschappelijk werk of een jeugdcoach van het CJG.

Vaak ziek
Sommige jongeren melden zich vaker dan gemiddeld ziek. De school vraagt dan aan Ellen of zij met de jongere en zijn/haar ouders in gesprek wil gaan om te kijken waar de jongere hulp bij nodig heeft om meer op school te zijn.

Rond 12:00 uur klinkt de bel: het is grote pauze. Al snel klinken er drukke stemmen op de gang. De ochtend zit er alweer op!

Wil je graag een keer met de jeugdverpleegkundige op jouw school praten? Vraag dan eens aan de mentor wanneer de jeugdverpleegkundige bij jou op school aanwezig is.